Ferietur til Trôo Frankrig den17 til 26 Juni 2005

Vine......................................

Regnskyld.............................

Charteau Of Cheverny..........

Parken på Cheverny ............

Hjemturen.............................

Familien havde haft travlt lige op til afgang. Bilen havde drillet, den svinede med olie. Det viste sig at være toppakningen der skulle udskiftes. Det er en omfattende operation som uværlig tager til i omfang , fordi der nu alligevel er åben. Bilen blev lavet og der var ikke olislpild mere. Men men men, temperaturmåleren viste en noget højere temperatur end før den nye toppakning. Værkstedet testede igen og jeg tog en tur på motorvejen til Århus. De var ikke noget usedvanligt undtagen, det at måleren viste en højere temperatur.
Endvidere havde Anita haft en del snakken frem og tilbage ang. antallet af feriedage som hendes feriepenge skulle dække. Det er ikke let med 4 timers daglig arbejde der skal munde ud i en fuld 5 dags ferieuge. Det blev klaret en uges tid før vi tog afsted

Der er ikke meget plads

Vi pakkede i løbet af  lørdagen  og var klar til at tage afsted omkring kl 17.

Vi kørte indtil kl 3 natten til søndag med stop lige efter Hamburg. Vi fik selvfølgelig alle 4 en Karrywurst med Frits.
Vi var da nået  til Holland lige nord for Eindhoven, og tog 4 timer på øjet i bilen.  Vi vågnede omkring kl 7:30 og fik lidt at spise og lidt vand i hovedet inden turen gik videre.

Men morgenmadgør underværker nord for Eindhoven
Turen til Trôo skulle være med 2 overnatninger hvor den 1. blev brugt til at køre. Det var planen at se noget af Holland og specielt Belgien på vejen.
Så vi valgte vejen i Holland mod Maastricht  og krydsede floden Meuse lige syd for byen.  Jeg ville gerne ind omkring centrum af Liège hvor jeg havde været for 25 år siden hvor vi var 3 fyre fra gymnasiet der tog en tur til Frankrig. Det viste sig at jeg kunne kende det sidste stykke vej fra Maastricht til Liège.
Da vi kom nærmede os centrum blev trafikken meget tæt og det viste sig at søndagen var markeds dag. Så af med bilen og på marked. Det var et meget stort market som strakte sig flere kilometer langs floden og med mange spændende ting at se på. Tanja  og Simon fik handlet noget tøj og ellers fik vi den kommende hedebølge at mærke.
Det var lidt svært st finde ud af byen, men det lykkedes da, og turen fortsatte sydover. Op i bjergene som familien godt kan lide at se, gå og køre i. Der er utroligt smukt i det sydlige Belgien.

Det var nogle meget fine veje, kortlæser Anita fik os ud på. Desværre var der utroligt mange motorcykler som kørte meget uforsvarligt på de lille bjergveje.
Anita havde hjemmefra fundet et dejligt sted i syd Belgien som hed Bouillon som  var vores mål denne
dag.
Så motorcykler og den megen varme fik os til at tage nogle lidt større veje mod målet som vi nåede sidst på eftermiddagen.
Bilen kørte som den skulle skal lige nævnes.

Vi kørte til hotel Chateau Fort som Anita havde fundet.  De havde heldigvis plads til os. 75 Euro med morgenmad.  Værrelset var med bad, men ikke med badeværrelse.  Det afholdt os ikke for at  nyde et bad.  De har nogle øl som smager af forskellige frugter i Belgien. Den kunne Anita god lide.

Byen ligger omringet af floden Semois. Den har lavet en lykke som byen ligger inden i. Byen er ikke ret stor, og ligger i Ardennerne.
Det er en bjergrig egn med skove. Anita fandt ud af at hun havde været i byen da hun var med Sussanne og hendes forældre på tur i folkeskolen.

Efter en god nats søvn drager vi
videre ind i frankring (Champagne Ardene). Det er et område med frugtbart jord på de bløde sydvendte bakker som afslutter Ardennerne i frankrig. Det er endeløse marker med forskellige kornafgrøder.  Vi holder middagspause i Charlon-en-Champagne lige syd for Reims. Derefter stiler vi mod Trôo over Orleans.

Trôo er en lille by mellem Orlean og Le-Mans tæt ved Vedôme. Den ligger i den vestlige del af regionen Centre. Floden La Loir løber igenn
em byen. Floden La Loir skal ikke forvekles me Le Loir som er den flod vi danskere normalt forbinder med Loir-dalen.  Se envidere en beskrivelse fra Travel News,  eller et interview med en Amerikaner som har bosat sig i en hule i Trôo fra Cave life net, eller en lille beskrivelse af et par venner på cykkel tur.
Det var ikke helt let at finde hulen, men efter et par forsøg fandt vi indehaverne Jean Pauel og Sabine Lallemand. Klokken var blevet hen ad 9 og de sad og spiste sammen med nogle venner. Pauel viste os hulen, som er meget svær at få øje på fra den lille sti, og vi fik hentet vores bagage.  Da tiden var fremskreden ilede vi ned af trapperne til byen for at besøge den anbefalede restaurant. De var der stadig, men havde lukket.
Vore spisebord udendørs foran køkkenet
Vi måtte så nøjes med det brød og kiks vi havde med og den vin og vand som Piere havde sat til os i køleskabet.
Det kom vi dog ikke til for Jean Pauel hørte at vi var kommet tilbag og kom op til os. Han hentede fluks en kurv proppet med lækre brød, hjemmelavet marmelade, ost og en kande vin. Lidt efter kom vennerne med resterne af en terte de ikke havde spist. Så en lækker aftensman på den øverste taresse blev det til. Det var meget skønt endelig at være nået frem.
Bordarrangement på øverste terasse
De 3 huler som familien ejer ligger side om side på en terresse.  Hulerne med terresser og prydhaver på den ene side af stien og nytte have på den anden.
Som de ses er det et meget spændende og inspirerende omgivelser. Der var den skønneste udsigt over dalen. Den første aften stod fuldmånen op netop som vi havde spist og sad med kold vin.

Hulen som er hugget ud i bjerget har alle moderne bekvemmeligheder såsom el, varme, opvaskemaskine, toilet, badekar og selvfølgelig vand. Temperaturen er konstant bagerst i hulen, men i den foreste del klares opvarmningen med en stor åben pejs.

Pejsen og et sofa arrangement er det første man møder. derefter et rundt bort til og
  til venstre et lavloftet rum til en dobbelt seng. Lamperne er placeret i udhuggede huller.
  Derefter et spisebord og bag en hylde og et forhæng endnu et rum med en dobbelt
  seng.  I det bagerste rum er der et stort klædeskab, eller hvad der ligner klædeskabs-
  døre. Det er indgangen til det gangsystem der forbinder alle hulerne i bjerget.

Alle steder var rummene
dekoreret med små hylder
hugget ud i bjerget elle billeder malet af Jean Piere. Det er Jean Pieres far der for alvor startede på hulerne hviket fremgik af billeder på væggene.

Hen på formiddagen den følgende dag, 20 juni, fandt Tanja ud af at hun havde glemt sit fotografi apparart på en lille restaurant vi besøgte for at få en sandwitch. Den hed Turnesol og lå et par timers kørsel væk. Ved hjælp fra Jean Pauel fandt vi ud af at de havd fundet fotoapparatet på en stol. Så vi lavede en tur i den retning. Det var meget varmt og ikke til at holde ud at køre midt på dagen. Det slot som var en del af udflugten var ikke åben for besøgende. Vi holder meget af at have en madkurv med på udflugterne. Bagettes og de franske oste er en ren nydelse dernede.

Fakta:
Tuf: Findes i to former
1. Som en porøs bjergart som er opstået ved hærdning af vulkansk aske eller støv. 2. Som Kalktuf der er en porøs kalksten der er afsat ved kilder. Kalktuf-sten anvendes som bygningssten.
Det er Kalktuf der findes i Trôo og som hulerne er bygget ind i. Et eksempel på brug af Tufbyggesten kan ses i den gamle del af slottet Courtanvaux ved Bessé.

Aftenen blev brugt til at gå en tur i byen, spise på restaurant og sidde på vores terresser og drikke hvidvin.
Nu havde vi lært at omkring middag skal man være inde, eller i hvert fald ikke køre.
Så op "tidlig" og afsted over højlandet bag Trôo til Besse-sur-Braye og slottet Charteau de Courtanvaux.
Slottet blev påbegyndt bygget i 1460 af frankrigs daværende finansminister under Charles VII.
Slottet har ikke været solt før i 1978. Det er gennem århundredene blevet videregivet ved giftermål eller arv.
Selvom det er et lille slot efter franske forhold var der en skøn park rundt omkring det. Vi gik med på en rundvisning sammen med 2 franske damer. Tolken var god til engelsk. Slottet var bygget af Tuff-sten.

Det var specielt at se kælderen som var blevet bevaret med skyllesteder og vinkælder som også dengang var aflåst

Hele området med komfur og køkkenredskaber var meget fint bevaret. De havde meget tidligt rindende vand og gas indlagt på slottet

Området omkring Trôo er fyldt med slotte. Der er mindst 50 i en radius af 80 km.
Der dyrkes Champignon i nogle af grotterne. På markerne græsser bland andet geder som giver mælk til endnu en lokal specialitet, nemlig en gedeost.
Der fandtes dog også andre underlige kreaturer som græssede nær Trôo.
Der bliver selvfølgelig også lavet vine i området. Det er nogle af de skønneste vine jeg til dato har snagt. Både rød, hvid og rose er milde og kan drikkes både alene og til mad. Vi havde fået adresser og priser på flere vingårde, men det blev kun til at vi købte lokalt i supermarkedet. Vinen hedder Venômois.
En lokal Champagne fandt vi også, lige så mild og dejlig som resten af vinen. Den hedder Montlouis.
Vi forsøgte at finde et lille turist tog. Det var desværre for tidligt på året til at det kørte andet end i week-enden, hvilket ikke passede ind i vores planer.
Vi nød et par aftner på terrassen med grilmad. Det er billigt at købe godt kød i frankrig. Og udsigten og roen som hulerne og området udstråler er meget behagelig.

En sådan hedebølge som der var over europa i denne periode må ende med et tordenskrald af demintioner.
Det gjorde det også.
Fra terrassen kunne vi følge bygerne komme drivende og presse vinden foran sig og siden trække den efter sig.
Tanja og Simon valsede rundt i regnen medens forældrene slappede af med et glas rosevin fra Jean Pouel.

Fredag den 24 juni tog vi igen på en længere tur. Det var endnu et slot som vi ville besøge. Det er slottet The Chateau of Cheverny. Det ligger syd for Blois. Så afsted vi tog, relativt tidlig om formiddagen. Slottet er berømt fordi det var det slot som Kaptejn Hadok fra Tin Tin boede på (Mølleborg på dansk), og Tin Tin hæftet Castafiore´ juveler foregår på slottet. Det er et meget stort slot og lagt an til turisme. Vi købte ingen rundvisning her med fik en folder som vi kunne følge med beskrivelse af de rum vi gik igennem. Børnene fik en folder med spørgsmål som de gik og udfyldte.
Rummene var meget flot udsmykket og  ikke ændret meget siden det blev bygget mellem 1604 og 1634. Der er en meget stor anlagt park med stier og "græsset må ikke betrædes" skilte.
Der er et indelukke til at spise sin medbragte mad og drikke. Der er også mulighed for at komme på tur med et lille tog for at se den store del af parken som ikke er offentlig tilgængelig.
Vi kørte først af den lange snoede alle som førte ind til slottet. Den var lavet sådan fordi man skulle få en fornemmelse af at det var større en det var. Det behøves nu ikke.

Læs mere om Stottet.

Aleen var flankeret af   gamle fyretræer og i skovene var der forskellige træsorter til F.eks spær og til møbel fabrikation. Der var mange imperterede træsorter.

Der var også et system af kanaler som vi fik en sejltur på. Også her var der mange eksotiske træ og planter, og såmænd også dyr. Alt fik i princippet lov at passe sig selv.
At haven var meget gammel fremgår med al tydelighed,

En del af skoven blev den dag i dag en gang om måneden brugt til jagt med heste og hunde. En hunde rase importeret fra England som bliver kaldt Anglo-French

Der skal nogle år til før en sypres bliver så stor.
Jo det er rigtig nok, næsten hele familien står ved foden af træet.

Så nærmede hjemrejse tidspunktet sig. Vi brugte en dag til at se på byen og få købt ind. I løbet af ugen havde vi prøvesmagt forskellige vine, så vi vidste hvad vi skulle købe.  Vi var nede og sige farvel til Jean Paul og Sabine efter at den store rengørring var overstået sidst på formiddagen. Der ville komme nye gæster allerede lørdag eftermiddag. Da vi snakkede med Susanne i Halling (Hende der udlejer hulerne) fortalte hun at de først var kommet om mandagen. De var kørt i stykker om fredagen med bilen og var ikke blevet behandlet serligt pænt.

Vi kørte den direkte vej hvilket vil sige på motorveje. Der var ingen problemer med at finde vej uden om Paris. Vi tog nu også en meget yderlig ringveg.  Vi nåede det norlige Luxemborg  lige efter aften og fandt et lille Oberge i en by der heder Clervaux. Her kunne vi overnatte, igen til 75 euro. De havde Simon Øl.
Der var samtidig en dejlig terresse med en dejlig udsigt over byen.
Vi var igen kommet til Ardennerne.
Om Søndagen fik vi morgenmad og kørte fra Clervaux omkring kl. 9. Vi drog østpå og det viste så at være et meget kuperet skovklædt område. Utroligt flot et første par timers kørset indtil vi fandt starten af den Tyske A1 motorvej. Derefer gik det bare hjemover.  Vi nåede Halling hen under aften. Vi havde kørt ca 3500 km. ialt helt uden problemer.

En meget dejlig ferie et meget skønt sted i Frankrig.